• DUNYA,  WORLD TRIPS

Pillarguritoppen i Gudbrandsdalen

As salaam aleykom og halloen godtfolk ♡ Håper dere har hatt en amazing weekend! For ei lita tid tilbake var jeg og en av mine beste venninner på en utrolig fin og adventures tur. Av alle steder i Norge landet vi i Gudbrandsdalen! Omg, hvor skal jeg begynne? Hehe… Seriøst, jeg elsker Gudbrandsdalen!! ♡ Jeg synes absolutt alt der er så himla fint! Peneste naturen der, ever! Og folket der, super hyggelige. Etter en del research på nett, valgte vi å gå årets høst tur i en bitteliten by med navnet Otta.

Folket her i Gudbrandsdalen prater Døøøøøla dialekt, som dere sikkert veit! Hahaha, jeg elsker den dialekten, det finnes ikke noe finere dialekt for min del, as! 😂 Det er nesten så jeg kunne ha flyttet dit for å bo der i ei kort tid, kun for å lære meg ordentlig døl, haha. Skikkelig sjarmerende! ♡ 😍 Hvor enn man snur seg og kaster sine blikk i den lille byen ser man store nydelige fjell som er plantet nede i jorda. Det føltes ut som at vi var 2 små lykketroll på tur i eventyrland, haha!

På toppen av det hele tittet den fineste og skarpeste regnbuen opp rett foran nesen våres, som gjorde eventyr boosten bare enda bedre. Vi valgte deretter å kjøre opp på fjellet, tente bål eller satte fyr i en ferdig grill som var der ifra før og koste oss max med grillingen. ELSKER friluftsliv, altså! ♡ Vi spiste og varmet oss godt foran bålet, som var viktig at vi gjorde, før vi tuslet videre. Vi hadde på oss godt med klær, boble jakke, tur bukse og alt, men allikevel frøøøs vi! Hahah, da veit vi det til neste gang, at disse to små lykketrollene må kle på seg enda bedre, in shaa Allaah. Hun er det lykketrollet med gult hår, og jeg er ofcourse det med rosa, hehe.

Stien vi fulgte tok kanskje totalt rundt 2 – 3 timer å gå, vi stakk jo litt innom her og der for å utforske steder på veien. Vi fulgte veien opp til Pillarguritoppen. Lengden på turen var akkurat perfekt, egentlig. Jeg tror ikke jeg hadde orket en tur på 6 – 7 timer. Men dere, halo?! Se hvor fantastisk FIIIN utsikt det var å se når vi nådde øverst på Pillarguritoppen! SUBHANALLAH! ♡ Bildene kan egentlig ikke tilsvare noe av det vi så, for det er en million ganger bedre å se utsikten og alt på ekte.

Pillarguritoppen er en fjelltopp sørvest for Otta i Sel kommune i Gudbrandsdalen i  Oppland. Den har en høyde på 852 meter over havet. Fjellet har navn etter Pillarguri, og på toppen er det satt opp en støtte til minne om slaget ved Kringen i 1612. Fra toppen er det utsiktspunkt mot Rondane i nord. Øverst der har de også gjemt noen kule skrivesaker for de besøkende, hvor man kan skrive ei liten hilsen i en bok om man vil. Så koselig og ikke minst kreativt! ♡ Selvfølgelig måtte Pillarguritoppen boka da få med seg en hilsen fra Feeldia.

Magrib tiden slo ganske så fort inn mens vi gikk. Tiden rant litt fra oss, siden vi skravlet og koste oss så mye. Seriøst, jeg ler sååå mye med denne jenta, haha! Vi er jo tross alt barndoms venninner! Når vi nådde Pillarguritoppen var det så og si mørkt allerede, så vi fikk dessverre kun sett utsikten i det mørke. Som på ekte var utrolig vakkert!! ♡ Vi får kanskje in shaa Allaah prøve å få med oss utsikten på dagtid en annen gang.

Da vi var på vei hjem må jeg ærlig innrømme at det var litt skummelt å gå stien tilbake i en dyster og sort mørk skog. Det var ikke mye lys å se nei, men vi brukte telefon lyset. En ekte challenge, which I completed! Kanskje det bodde noen kannibaler, eller troll der ute i skogen, tullet jeg med. Hehe… Eller om det på ekte fantes elger, bjørn, og ulver eller andre farlige dyr i nærheten av oss. For det kunne absolutt ha vært det! Alhamdulillah, så støtte vi ikke på noe skremmende og vi kom oss trygt hjem.

Dere veit det havet som Allaah azzawajal snakker om i Quranen, som har to forskjellige farger. En som har en mørk blå farge, og en mer grønn aktig, altså det vannet som aldri mikser med hverandre fordi det er skapt ei barriere imellom… Allahuakbar, det ser man i Otta, i elva der! Det var helt fantastisk å se det med mine egne øyne i realiteten! 😍 Man ser det når man står ved brua der, om jeg husker riktig. Dette er en tur som er GULL verdt å oppleve, så jeg anbefaler å sette den på sjekk listen for Norges turer! ♡

Quran 55:19 – 21

He merges the two bodies of fresh and salt water, yet between them is a barrier they never cross. Then which of your Lord’s favours will you both deny?